در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

قرارداد وکالت

قرارداد وکالت

آن چه در این مقاله خواهید خواند پنهان کردن
6 انواع وکالت بر حسب نوع

وکالت مصدر به معنی تفویض کردن و واگذار نمودن است و ” در اصطلاح وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌نماید ” در نتیجه عقد وکالت وکیل به جای موکل امر مورد وکالت را انجام می‌دهد و از نظر حقوقی مانند آن است که موکل خود آن امر را انجام داده باشد.


فرقی نیست که انجام امر توسط وکیل به نام موکل باشد، چنانکه وکیل در موقع خرید مال به فروشنده بگوید که برای دیگری مال را می‌خرد یا آنکه سمت خود را محقق نگه دارد و چنان وانمود کند که برای خود خرید را انجام می‌دهد چنانکه وکیل در موقع خرید مال تظاهر نماید که معامله را برای خود انجام می‌دهد یا به طور صریح اعلام کند که برای خود معامله می‌کند، زیرا آنچه موجب تحقق به عنوان وکالت است قصد وکیل می‌باشد و آن در هر دو فرض بالا موجود است.

وکالت یکی از عقود معینه است و علاوه بر شرایط اساسی باید دارای شرایط مخصوص دیگری باشد که با اجتماع آن عقد وکالت تحقق یابد.
وکالت با توجه به ماده ۶۵۶ قانون مدنی عقد است، بنابر این مانند هر عقد دیگر به وسیله ایجاد و قبول که حالی از توافق قصد و رضای طرفین است منعقد می‌شود.
به دستور ماده ۶۵۸ قانون مدنی وکالت ایجاباً و قبولن به هر لفظی یا فعلی که دلالت بر آن کند واقع می‌شود.

قرارداد وکالت
در صحت وکالت گفتند: لازم نیست که وکیل و موکل در یک مجلس باشند و وکیل قبول را پس از ایجاب بدون تاخیر اعلام نماید، بلکه ممکن است بین وکیل و موکل فاصله باشد و به وسیله تلفن و تلگراف و یا نامه ایجاب به وکیل اعلام شود.
در این صورت طبق ماده ۶۵۷ قانون مدنی تحقق وکالت منوط به قبول وکیل است و از تاریخ مزبور وکالت شروع می‌شود، اگرچه موکل آگاه به قبولی از طرف وکیل نباشد، زیرا عقد مرکب از ایجاب و قبول است.

وکالت عقد است و بین دو نفر منعقد می‌شود که یکی از موکل و دیگری را وکیل و چیزی که بر آن وکالت می‌شود مورد وکالت می‌گویند.

 

خواندن
تکلیف وکالت بلاعزل بعد از فوت

انواع وکالت بر حسب نوع

  • وکالت مقید : موکل طی عقد قراردادی، انجام امور خاص و مقیدی را به وکیل می سپارد. وکیل تنها اختیار انجام کار مشخص شده را دارد.

  • وکالت مطلق : موکل به وکیل، اجازه انجام تمام امور مربوط به موضوع مورد توافق را می دهد. در واقع موکل، وکالت کلیه امور مربوط به کار خود را به وکیل می سپارد.

  • وکالت قضایی : انجام امور قضایی موکل، که نیازمند دانش و تخصص کافی برای انجام آن است، به وکیل دادگستری سپرده می شود.

  • وکالت غیرقضایی : چنانچه شخصی، پیگیری امور اداری خود را به فرد دیگری بسپارد.

  • وکالت ساده: عزل وکیل از انجام امور سپرده شده به او در زمان دلخواه توسط موکل.

  • وکالت بلاعزل: وکالتی که در آن موکل، حق فسخ قرارداد و عزل وکیل را ندارد.

  • وکالت تام‌ الاختیار: در این نوع وکالت، وکیل جهت اجرای هر یک از امور مشخص شده به وی، نیاز به اجازه موکل ندارد.

  • وکالت نامه رسمی: وکالت‌نامه‌ ای که به صورت رسمی و محضری بین وکیل و موکل عقد می شود و در دفاتر اسناد رسمی به ثبت می رسد.

  • وکالت نامه عادی: وکالت‌نامه‌ ای که به صورت نوشتن قولنامه یا قرارداد مکتوب بین طرفین و بدون نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و ثبت قرارداد، تنظیم می شود.

 

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

خواندن
میانگین درآمد مشاوران املاک در جهان چقدر است؟
‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *