در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

فسخ قرارداد املاک – آموزش املاک

فسخ قرارداد املاک

فسخ قرارداد املاک به چه صورت است؟
باور غلطی که در بین مردم عادی وجود دارد این است که آنها تصور می کنند می توانند قراردادی که نوشته شده را زیر ۲۴ ساعت فسخ نمایند.
بارها برای مشاورین املاک این اتفاق افتاده است که طرفین قراردادی را می‌نویسند وزیر ۲۴ساعت اعلام می‌کنند که قصد فسخ قرارداد را دارند و مشاورین املاک ای که اطلاعات حقوقی کافی نداشته باشند در این تله گیر خواهد افتاد.

تفاوت عقد لازم و عقد جایز
بعضی از قراردادها هستند که بعد از انعقاد طرفین قرارداد نمی توانند به صورت اختیاری و یک طرفه آن را فسخ نمایند، به این نوع قراردادها اصطلاحاً عقد لازم گفته میشود.
به طور مثال قرارداد مبایعه نامه یا قرارداد اجاره نامه و یا عقد نکاح جزو عقود لازم می باشند یعنی طرفین بعد از اینکه قرارداد را امضا و اثر انگشت زدن حتی اگر مبلغی بین آنها و بدل نشده باشد نمی تواند به صورت اختیاری و یکطرفه قرارداد را فسخ نمایند.

از طرفی برخی قراردادها جایزه هستند یعنی طرفین بعد از اینکه آن قرارداد بسته شود می توانند به صورت اختیاری و یک طرف آن را فصل نمایند و فصل آن نیاز به اجازه طرف مقابل ندارد
به طور مثال وکالت یک عقد جایز است یعنی وکیل و موکل هر کدام به تنهایی می توانند هر زمان که اختیار داشته باشند قرارداد را فسخ نمایند.

حق فسخ در قراردادهای املاک
معمولا در قراردادهای چاپی مشاورین املاک نکته ای در مورد اسقاط و سر کردن هرگونه حق فسخ برای طرفین نوشته شده است.
ولی مشاور املاک می تواند اگر طرفین با توافق هم شرطی را در قرارداد اعلام کردند که عدم انجام آن موجب فسخ یک طرفه شود را بنویسد تا بعد از امضای قرارداد طرفین دچار مشکل نشوند.
به طور مثال مشاور املاک می تواند در قرارداد فروش بنویسد که چنانچه خریدار چک های خود را در زمان های مقرر کاس نکند فروشنده حق فسخ یکطرفه را دارد و می تواند ضرر و زیان نیز دریافت نماید

خواندن
انواع خیارات در قانون مدنی و شرایط فسخ آنها

در علم حقوق اختیاراتی برای طرفین قرارداد وجود دارد که در اصطلاح با آن‌ها خیارات و یا خیار می‌گویند که در کل ما در قانون ۱۴ نوع خیار یا اختیار داریم موضوع بحث ما امروز در مورد خیار مجلس است که متاسفانه در قراردادهای مشاورین املاک بین عامه مردم و حتی مشاورین بد جا افتاده و کاربرد نامناسب دارد خیلی اوقات پیش آمده است افرادی که قرارداد می بندند چه عنوان فروشنده و چه به عنوان خریدار چند ساعت بعد از انعقاد قرارداد پشیمان شده و تقاضای فسخ قرارداد را دارند و زمانی که مشاور املاک آنها می‌گوید که مبایعه نامه یک عقد لازم است و نمی‌توانی هر لحظه به اختیار خود آن را فسخ کنی این پاسخ را می‌دهند که هنوز اتفاقی رخ نداده است و حتی فروشنده یا خریدار مبلغ و جا چک را به بانک ارجاع نداده است و یا از واژه دیگری استفاده می‌کنند تحت عنوان اینکه هنوز ۲۴ ساعت نشده و ما تا ۲۴ ساعت فرصت دارید که قرارداد را فسخ کنیم ولی در قوانین تعیین شده برای موبایل نامه به این صورت است

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *