در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

اگر چک خریدار برگشت خورد چی ؟

اگر چک خریدار برگشت خورد چی؟

خیلی از قراردادها عقد لازم است یعنی با توافق طرفین و با رضایت طرفین منعقد می شود و بعد از امضاء طرفین به این سادگی قابل فسخ و باطل شدن نیست از جمله این قرارداد های لازم قرارداد مبایعه نامه و قرارداد اجاره نامه است.

 

آیا در مبایعه نامه باید حتما مبلغی رد و بدل شود؟

یکی از اشتباهات بزرگی که بین مردم عادی و بعضی از مشاورین املاک رایج است این است که تصور می‌کنند در قرارداد مبایعه نامه حتماً باید مبلغی رد و بدل شود تا بیع جاری شود، در حالی که تنها رضایت طرفین مستند می باشد و اگر طرفین قرارداد مبایعه نامه را امضا کنند و حتی هیچ مبلغی جابجا نشود قابل فسخ نمی باشد.
چندین بار در قراردادهای فروش برای من این مشکل پیش آمده است، طرفین قرارداد ای را امشب به امضا رساندند و فردا یکی از آنها مثلاً خریدار تماس گرفته و اعلام می‌کند که می خواهم این قرارداد را فصل کنم زمانی که به او میگویم مبایعه نامه به صورت یک طرف قابل فسخ نیست در جواب این موضوع را مطرح می‌کند که هنوز ۲۴ ساعت از تاریخ قرارداد و امضای آن نگذشته است و می توانم قرارداد را فسخ نمایم.
در حالی که این باور کاملا غلط می باشد و مبایعه نامه به صورت یک طرف قابل فسخ نیست مگر آن که در قرارداد شرطی بابت انجام تعهد یکی از طرفین ایجاد شده باشد و یا اینکه طرفین بخواهند همزمان با توافق یکدیگر قرارداد را اقاله کنند.

خواندن
پیش فروش ملک - آموزش املاک

اگر چک خریدار برگشت بخورد تکلیف چیست؟

خیلی از مشاورین املاک در قراردادهای مبایعه نامه فراموش می کنند که شرط فسخ قرارداد را مشخص و تعیین کنند، به طور مثال باید حتماً در قرارداد نوشته شود که اگر خریدار نتواند مبالغ تعهد شده را در زمانهای مقرر پرداخت نماید و یا عدم وصول هر یک از چکها از ناحیه خریدار مبنی بر فسخ یکطرفه و اختیاری از جانب فروشنده است. و اگر این عبارت در قرارداد نوشته نشود حتی اگر چک خریدار فاقد موجودی حساب باشد و به هر علت از طرف بانک برگشت بخورد قرارداد قابل فسخ نمی باشد و فروشنده فقط می تواند با مراجعه به مراجع قضایی جهت فسخ قرارداد اقدام نماید که آن هم شامل گذر زمان و هزینه بسیار زیادی می باشد.
نکته بسیار مهمی که اینجا قابل توجه است این است که مشاور املاک می تواند با جابجا کردن یک جمله سرنوشت قرارداد را تغییر دهد و دو طرف را به چالش بکشاند.
در سمینار مدیر معاملات تمامی موارد مربوط به قرارداد ها و نکات مهمی که باید در قراردادهای اجاره و فروش نوشته شود توضیح داده شده است و همچنین نحوه مدیریت اتاق قرارداد و جلسات املاک

 

متاسفانه در قراردادهای املاک این موضوع اشتباه جا افتاده که در مبایعه نامه اگر قراردادی نوشته شد , حتماً باید بین طرفین مبلغی رد و بدل شود و اگر امضا شود و مبلغ جابجا نشود قرارداد معتبر نیست .

این کاملاً باور غلطی است ,نکته جالب اینجاست که اگر قرارداد مبایعه نامه انجام شود و فروشنده یک برگ چک برای تاریخ فردا دریافت کند و  فردا صبح به بانک مراجعه کند و چک موجودی نداشته باشد نمی تواند قرارداد را فسخ کند مگر این که در موبایعه نامه شرط شده باشد و اگر شرط نوشته نشده باشد باید جهت شکایت چک برگشتی به دادگاه شکایت کند .

خواندن
نکات مهم در خرید زمین

پس برای اینکه مشکلات ایجاد نشود در قسمت توضیحات تمام موبایعه نامه ها این متن را می نویسیم ” عدم وصول هر یک از چک ها از طرف خریدار با ارائه گواهی عدم وصول از طرف بانک مبنی بر منفسخ شدن قرارداد از جانب فروشنده می باشد ” و مبالغ پرداختی توسط خریدار پس از کسر ضرر و زیان توافق شده به دفتر املاک پرداخت می شود و رسید فسخ قرارداد تحویل فروشنده میشود .

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *