در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

تصاحب ملک توسط یکی از شرکا

تصاحب ملک توسط یکی از شرکا

 

 

تصاحب ملک توسط یکی از شرکا

پرسش : من با همکارم ملکی را به صورت شریکی خریدیم سهم من ۴ دانگ و سهم وی ۲ دانگ است. اما او ملک را متصرف شده و در آن ساکن است. می‌خواهم ملک را بفروشم ولی او مانع می‌شود چه کار باید انجام دهم؟

 

پاسخ : طبق قانون مدنی املاک مشاعی را نمی‌توان بدون رضایت سایر شرکا تصرف کرد. شما باید از دادگاه درخواست خلع ید شریک خود از ملک مشایی را بنمایید تا پس از صدور حکم طبق ماده ۴۳ قانون اجرای احکام، ملک از تصرف وی خارج شود. برای فروش ملک مشاع نیز باید ابتدا از اداره ثبت محل گواهی عدم افراز درخواست نمایید و سپس از دادگاه دستور تقسیم مال مشاع به طریق فروش آن را تقاضا کنید.

 

ملک مشاعی چیست؟

ملک مشاع ملکی است که چند نفر به طور همزمان نسبت به آن حق مالکیت دارند و همه آنها در تک تک اجزای ملک سهم دارند، بنابراین هیچ کدام نمی توانند بدون رضایت دیگری در ملک تصرف مادی کنند.

دعوای خلع ید ملک مشاع زمانی طرح می شود که یکی از مالکین و یا شخص ثالثی به غیر مالکین اقدام به تصرف غیرمجاز در ملک مشاع کند. در این صورت در صورتی که متصرف غیر قانونی مالک باشد، سایر مالکین و در صورتی که شخص ثالث باشد هریک از مالکین می تواند اقامه دعوای خلع ید ملک مشاع را نماید.

خواندن
اختیارات وکالت کاری

در این باره باید توجه داشت که برای خلع ید ملک مشاع لازم نیست تمام مالکین اقامه دعوا کنند بلکه تنها اقامه دعوا از طرف یکی از آنها کافی است.

خلع ید مشاعی در صلاحیت کجاست؟

دعوای خلع ید یک دعوای غیرمنقول است و مانند همه دعاوی غیرمنقول دادگاه صالح برای اقامه دعوای خلع ید دادگاه عمومی محل وقوع مال غیرمنقول است.

خلع ید مشاعی چقدر زمان میبرد؟

درمورد دعاوی خلع ید نمی توان گفت که چه مدت زمانی لازم است زیرا تعیین این موضوع به عوامل مختلفی بستگی مانند شعبه رسیدگی کننده و زمان رسیدگی و … بستگی دارد.

 

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *