در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

وظایف مدیر تنظیم کننده قرارداد

وظایف مدیر تنظیم کننده قرارداد

 

۱. اصل سند مالکیت

۲. اصل سند بنچاق

۳. با تسلیم تقاضا و اخذ شماره ثبت، مالک یا نماینده قانونی او باید برای احراز هویت و پیگیری به ثبت رجوع نماید.

۴. خلاصه معامله توسط دفترخانه به ثبت ارسال می‌شود. برای ثبت معامله، نخست دفترخانه مالکیت را استعلام می‌کند و پس از اخذ پاسخ و ثبت معامله خلاصه آن را برای درج در دفتر املاک به اداره ثبت ارسال می‌نماید.
۵. در زمان انعقاد قرارداد اعم از قولنامه یا قرارداد تعهد واگذاری پلاک و… فروشنده و خریداری که سواد ندارند حتماً اثر انگشت بدهند و در صورتی که باسواد هستند ذیل امضای نام و فامیل خود را بنویسند.

۶. با انعقاد قرارداد در صورتی که فروشنده حاضر به تنظیم سند نگردد حتماً قبل از اقامه دعوا ایفا تعهد یا الزام به تنظیم سند رسمی، ضمن دعوا یا در جریان آن درخواست صدور قرار تامین خواسته یا دستور موقف تسلیم دادگاه شود تا با صدور و اجرای آن نقل و انتقالات بعدی صورت نگیرد. متقاضی با رجوع به دادگاه باید برای صدور هر یک از قرارهای مذکور اقدام نماید.

۷. خریدار در زمان انجام معامله باید مطمئن شود: ۱. ملک توقیف یا در رهن نباشد، مصادره نشده و فروشنده ممنوع المعامله نگردیده باشد. برای حصول این اطمینان: از طریق دفترخانه ممنوعیت قابل استفسار است. می‌توان عدم( توقیف یا رهنی بودن ملک، موات شدن و یا مصادره) آن را از مرجع ثبتی استعلام نمود اگر چه ممکن است ثبت یا دفترخانه به غیر از مالک پاسخ ندهد و برای این منظور خریدار می‌تواند همراه مالک برای کسب اطلاعات مذکور مراجعه کند. در مواردی که واسطه املاک در معامله مداخله دارد موظف است این موارد را قبلاً بررسی نموده و از فروشنده بخواهد در این موارد همکاری نماید.
۸. تنظیم کننده قرارداد باید مطمئن شود مورد معامله دارای خلاف ساختمان نیست در طرح تعریض فضای سبز، آموزشی و…. قرار ندارد و از نظر احتیاط از شهرداری و دوایر ذی ربط این موارد را استعلام نموده در قرارداد فروشنده ضمن اقرار به فقدان موانع مذکور متعهد شود شخصاً آن را رفع کند و در صورت لزوم از مال خود وجوه متعلقه را بپردازد.

خواندن
مدیر دفتر املاک - آموزش املاک

۹. اگر مورد معامله دارای کاربری اداری یا تجاری است و بر این مبنا معامله می‌شود، باید در قرارداد نوع کاربرد ذکر گردد.
۱۰. در زمان انعقاد قرارداد تنظیم کننده قرار داد باید مطمئن شود مورد معامله در اجاره مستاجر محل سکونت و یا محل کسب، پیشه یا تجارت هست یا خیر و وضعیت تصرفات مستاجر در قرارداد درج گردد.
۱۱. ملاحظه سند و تطبیق نام مالک در متن با مشخصات فروشنده اقدامی احتیاطی جهت جلوگیری از فساد و مشکلات بعدی است.

۱۲. توصیه می‌شود هر پرداختی که راجع به سمن معامله است به وسیله چک تضمینی صورت گیرد و نقدی نباشد زیرا ممکن است فروشنده منکر دریافت وجه گردد. مثلاً اگر ثمن معامله چندین میلیون تومان باشد و در قرارداد قید گردد اگر فروشنده یا خریدار به وکالت اقدام می‌نماید باید اطمینان حاصل شود که وکیل دارای اختیارات انجام معامله و اخذ ثمن است و وکالت او معتبر باشد.

 

وظایف مدیر تنظیم کننده قرارداد

۱۳. عزل شدن وکیل یا بقا سمت او را می‌توان از دفترخانه تنظیم کننده وکالت استفسار نمود.
۱۴. در صورتی که ملک موروثی مورد معامله واقع شود و کل ملک مورد معامله است: تمام ورثه باید قرارداد را امضا کنند، گواهی انحصار وراثت باید رویت گردد و اطمینان حاصل شود فروشندگان قانونی هستند.

۱۵. در صورتی که یکی از ورثه صغیر باشد قیومت نامه مطالبه و خریدار از صحت آن مطمئن شود معامله با قیم مورد موافقت اداره سرپرستی دادگستری است.
۱۶. فروشنده‌ای که ملک خود را می‌فروشد و مثلاً چک دریافت می‌کند باید توجه داشته باشد که در صورت عدم پرداخت و لا وصول ماندن چک فقط حق مطالبه وجه آن را دارد و نمی‌تواند معامله را فسخ کند مگر آنکه در قرارداد فسخ به علت عدم پرداخت پیش بینی شده باشد، در قرارداد تعهد بیع نیز به همین ترتیب است. اصل آن است که تا تسویه ثمن مورد معامله تحویل خریدار نشود.

خواندن
آموزش مشاور املاک مبتدی

وظایف مدیر تنظیم کننده قرارداد

 

با صدور حکم محکوم له خریدار می‌تواند حسب حکم دادگاه با رجوع به شهرداری پایان کار اخذ نموده، سپس از ثبت اسناد و املاک محل استقرار ملک تفکیک مورد معامله را تقاضا کند. با تحقق این موارد اجرای مفاد حکم دادگاه راجع به تنظیم سند رسمی میسر خواهد شد.

 

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *