در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

چرا برای تحویل و محضر چک ندهیم؟

چرا برای تحویل و محضر چک ندهیم

قرارداد فروش در املاک

اکثر قراردادهای یک دفتر املاک به دو قسمت تقسیم می شود قرارداد فروش یا مبایعه نامه و قرارداد اجاره. در قرارداد اجاره که شامل دو بخش می‌شود یعنی مبلغ و دیه یا قرض‌الحسنه و مبلغ اجاره ماهانه و تا زمانی که مستاجر مبالغ تعیین شده را با موجر تسویه نماید حق تصرف واحد دریافت کلید را نخواهد داشت ولی در قرارداد مبایعه نامه معمولاً میزان پرداختی خریدار به چند بخش تقسیم می شود و در زمان های مختلف طبق توافق ما فروشنده به ایشان پرداخت خواهد شد.

مراحل پرداخت پول در فروش ملک

قانونی برای این موضوع وجود ندارد ولی پرداختی های خرید و فروش ملک به صورت عرفی دارای یک فرمول نسبتاً ثابت است.
در مرحله اول میزان پرداختی ابتدایی تعیین می‌شود و در مرحله های بعد خریدار متعهد به پرداخت های توافق شده می باشد معمولاً بین ۱۰ الی ۱۵ درصد برای تنظیم سند در دفترخانه معادل رهن واحد جهت تحویل نزد خریدار امانت می باشد تا باعث شود مالک به تعهدات خود عمل نماید.

چرا برای محضر و تحویل چک ندهیم؟

خریدار موظف است طبق تعهداتی که به فروشنده نموده است مبالغ را در تاریخ های مقرر پرداخت نماید و یا اگر به فروشنده چک پرداخت نموده است در تاریخ های مقرر حتماً چشم مذکور را پاس نماید.
اولین نکته مهمی که در اینجا وجود دارد و خیلی از دفاتر املاک به آن دقت نمی کنند این است که برای مرحله تحویل و همچنین برای مرحله تنظیم سند نباید هیچگونه چکی از خریدار دریافت شود.
فرض کنید خریدار مبلغی که قرار بود بابت تعهد فروشنده نسبت به تحویل واحد بود را زودتر از زمان تحویل پرداخت نماید، در این صورت هیچ ضمانت اجرایی نسبت به تخلیه و تحویل واحد توسط فروشنده وجود ندارد فروشنده می تواند چک را پاس نماید ولی همچنان واحد را در تصرف داشته باشد و تحویل خریدار ندهد.
مورد دیگر اینکه اگر خریدار بابت تنظیم سند یک فقره چک به فروشنده پرداخت نماید و فروشنده نتواند در تاریخ تعیین شده سند را برای انتقال آماده نمایند عملاً دست خریدار به هیچ کجایی بند نیست و فقط از طریق مراجعه به مراجع قضایی می تواند حقوق خود را دریافت نماید

خواندن
هدف خدا از ساخت دنیا

 

نکته بسیار مهمی که متاسفانه گاهی اوقات از چشم مشاورین املاک دور می ماند این است که در قراردادهای پیش فروش یا مبایعه نامه خریدار را مجبور به پرداخت چک جهت زمان تحویل و سند فروشنده یا سازنده می کند فرض میکنیم زمان تحویل آپارتمان و زمان انتقال سند توسط سازنده دو تاریخ متفاوت تعیین شده است اگر به هر دلیلی سازنده نتواند و تاریخ تعیین شده ملک را تحویل دهد و یا در تاریخ تعیین شده سند را انتقال دهد هیچگونه مبلغی به او پرداخت نخواهد شد مگر طبق مفاد قرارداد همزمان با تحویل و همزمان با انتقال سند  از طرفی اگر خریدار از روی ناآگاهی دو فقره چک بابت ضمانت تحویل و زمان انتقال سند به فروشنده پرداخت نماید. چه بسا در تاریخ مقرر هر چند واحد آماده تحویل به تنظیم سند می باشد که توسط سازنده خرج و یا به بانک ارجاع داده شود و اگر به هر دلیلی خریدار نتواند چک‌های پرداخت شده را حاصل نماید دردسر و مشکلات جدیدی پیش خواهد آمد پس به یاد داشته باشید هرگز برای تحلیل و برای انتقال سند در محورهای نوساز هیچکس به مبلغی پرداخت نگردد.

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *