در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

فورس ماژور در قرارداد مشارکت در ساخت

فورس ماژور در قرارداد مشارکت در ساخت

 

فورس ماژور یعنی چه؟

هر اتفاق غیر قابل پیش بینی و خارج از اختیار انسان فورس ماژور نامیده می شود، به طور مثال بیماری کرونا یک فرصت ماژور بود که خیلی از کسب و کارها را متوقف و یا روند خیلی از کارها را کند کرد، در دوران کرونا خیلی از پروژه های ساختمانی دچار چالش شدند و تعهدات سازنده چند ماه به تاخیر افتاد.
سیل، زلزله و آتش سوزی یکی دیگر از موارد فورس ماژور هستند.
یک حقوقدان و یک قرارداد نویس حرفه ای در قراردادهای ملکی حتماً مواردی را بابت فورس ماژور پیش‌بینی می‌نماید.

چرا درج فورس ماژور در قرارداد مهم است؟

همانطور که می‌دانید در تمام قراردادها ضرر و زیان عدم انجام تعهد برای هر یک از طرفین تعیین می شود، این موضوع در قراردادهای مشارکت در ساخت هم بسیار حائز اهمیت می باشد. با این تفاوت که در قرارداد مبایعه نامه یا اجاره نامه و برقراری آن شامل یک موضوع که خرید و فروش یا اجاره ملک میباشد است، ولی در قرارداد مشارکت در ساخت بابت هر مرحله برای طرفین ضرر و زیان پیش بینی می شود.
حتماً باید در نسخه اصلی قرارداد مشارکت در ساخت مواردی که مربوط به فورس ماژور می باشد ثبت شود و اعلام گردد در صورت ایجاد اتفاقی که خارج از اختیار طرفین باشد ادامه پروژه تا زمان مساعد شدن اوضاع متوقف می شود و طرفین حق هیچ گونه ضرر و زیانی را نسبت به این موضوع نخواهند داشت.

خواندن
خرید ملک تعاونی

دوره آموزشی مشارکت در ساخت کلنگی

قرارداد مشارکت در ساخت و کلنگی برای مشاورین حرف های لذت بخش ترین و جذاب ترین نوع قرارداد است، ولی کسانی می‌توانند در این نوع قراردادها موفق باشند که تجربه کاری و دانش حقوقی بالایی داشته باشند. چون قرارداد مشارکت در ساخت بر خلاف قرارداد مبایعه نامه یا اجاره نامه دارای فرایند دو تا سه ساله است و باید تمامی پیش بینی های لازم برای طرفین قرارداد انجام شود.

 

قرارداد ها کلمه فورس ماژور نوشته می شود به خصوص در قراردادهای املاک و مخصوصاً در قراردادهای مشارکت در ساخت ماژول اصطلاحاً به معنی این است اتفاقی که رخ دادن آن خارج از اختیار هر یک از طرفین باشد مثل زلزله سیل کرونا جنگ و در کل اتفاقاتی که اختیاری نسبت به آن وجود نداشته باشد از طرفی سازنده یا طرف قرارداد قطع به یقین برای عدم انجام تعهد مبلغی را به عنوان ضرر و زیان روزشمار مشخص کرده است که اگر مشخص شود عدم انجام تعهد یا کوتاهی از بابت موضوع فرصت بازار است شامل ضرر و زیان روزشمار نخواهد شد.

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *