در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

ضرر زیان روز شمار اجاره

ضرر و زیان روزشمار اجاره

ضرر و زیان برای موجر و مستاجر

قرارداد اجاره یک عقد لازم است یعنی طرفین قرارداد هر زمان که بخواهند نمی توانند آن را بر هم بزنند در قانون مدنی اجاره یعنی تملیک منافع ملک در قبال پرداخت اجاره مشخص شده.
گاهی در قرارداد اجاره طرفین در تعهدات و مسئولیتهای خود کوتاهی می‌کنند و این منجر به دریافت ضرر زیان از طرف مقابل می شود.
به طور مثال اگر مستاجر بیش از دو ماه اجاره پرداخت نماید رعایت پیش بینی دریافت جریمه و خسارت از تو انجام شود. حتی اگر مالک در زمانی که باید ملک خود را به مستاجر تحویل دهد و صحیح و سالم تحویل نشود باید شامل ضرر و زیان و خسارت باشد.
نکته قابل توجه دیگر اینکه زمانی که ملکی اجاره می رود در پایان قرارداد و زمان تخلیه و تحویل ملک به موجر معمولاً خسارت هایی از جانب مستاجر وارد شده است که اگر ضرر و زیان تعیین نشده باشد طرفین دچار مشکل خواهند شد.

ضرر و زیان روزشمار در قرارداد اجاره

در قراردادهای اجاره حتماً برای طرفین باید ضرر زیان روزشمار تعیین شود که اگر هر یک از طرفین از انجام تعهدات خود کوتاهی کردند ضمانت اجرایی برای دریافت خسارت وجود داشته باشد.

مبلغ ضرر و زیان در قرارداد اجاره

متاسفانه اغلب دفاتر املاک در قراردادهای اجاره مبلغ ضرر و زیان روز شما را بسیار پایین تعیین می کنند در حالیکه اگر دقت کنید طبق یک فرمولی می توانید عدد پیشبینی شده درست را تعیین و مشخص کنید فرض کنید یک واحد آپارتمان به مبلغ ماهانه شش میلیون تومان اجاره داده میشود پس اجاره روزانه آن مبلغ ۲۰۰ هزار تومان می باشد، با توجه به شرایطی که در تورم کشور وجود دارد و افزایش هزینه های اجاره بها باید ضرر زیان تعهد برای هر یک از طرفین معادل دو برابر مبلغ اجاره روزانه یعنی ۴۰۰ هزار تومان تعیین شود.
فرض کنید در پایان قرارداد اجاره موجر توانایی پرداخت مبلغ قرض الحسنه را به مستاجر ندارد. در اینجا هم باید ضرر زیان روزشمار برای هر یک از طرفین کاملاً مشخص باشد

خواندن
فوت مستاجر - آموزش املاک

یک نکته بسیار مهم در قراردادهای اجاره در املاک همکاران مشاور املاک زمانی که قرارداد اجاره را منعقد می کنند در قسمت پایانی قرار داد باید برای طرفین یعنی موجر و مستاجر مبلغی را به عنوان ضرر و زیان عدم پرداخت اجاره یا عدم انجام تعهد معین و بنویسند که معمولاً دیده شده این عدد بسیار کم است در زمانی که طرفین اختلاف و مشکل برخورد کنند این عدد نمی تواند به عنوان اهرم فشار در قراردادها کم شود نکته‌ای که همکاران مشاور املاک باید دقت کنند این است که حداقل مبلغی که به عنوان ضرر و زیان روزانه نوشته می شود باید دو برابر مبلغ روزانه اجاره باشد فرض کنید اجاره یک واحد آپارتمان ماهان سه میلیون تومان است و مشاور املاک در قسمت ضرر و زیان روزانه ۱۰۰ هزار تومان تعیین کرده است حال اگر مستاجر مبلغ اجاره را پرداخت نماید ضرر زیان روزشمار برای او معادل یک ماه اجاره است با اهرم فشاری برای او نخواهد بود
موفق باشید

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *