در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

تفاوت بین فسخ و اقاله

تفاوت بین فسخ و اقاله

در قراردادها عناوین مختلفی برای باطل کردن قرارداد ها وجود دارد که برخی از آنها در قراردادهای املاک بسیار رایج و متداول است از جمله واژه ها میتوان فسخ، اقاله و منفسخ را نام برد.
اغلب مشاورین املاک در قراردادهای خود زمانی که میخواهند قراردادی را از اعتبار ساقط نمایند و اصطلاحاً باطل نمایند واژه فسخ را استفاده میکند و یا حتی زمانی که طرفین قرارداد با توافق یکدیگر قرارداد را برهم زند باز هم از واژه فسخ استفاده می کنند در حالیکه هر کدام از این واژه ها دارای بار حقوقی جداگانه‌ای است.

فسخ چیست و فسخ قرارداد یعنی چه؟

فسخ یعنی برهم زدن قرارداد و معامله از جانب یکی از طرفین قرارداد، همانطور که توضیح دادم قراردادها به دو دسته لازم و جایز
قرارداد لازم قراردادی است که هر یک از طرفین نمی توانند هر زمان خواستند آن را یکطرفه فسخ و برهم بزنند مانند مبایعه نامه ، اجاره نامه ، وکالت بلاعزل و عقد جایز یعنی عمودی که هر یک از طرفین هر زمان بخواهند می توانند آن را یک طرف بر هم بزنند مانند وکالت کاری یا وکالت فروش یا قولنامه.
گاهی در قراردادهای لازم شرایطی ایجاد میشود که یکی از طرفین شرطی می‌گذارد که اگر طرف مقابل نتواند آن شرط را انجام بدهد اختیار فسخ یکطرفه و یا برهم زدن یک طرف قرارداد را خواهد داشت، مثلاً فروشنده شرط می‌گذارد که اگر خریدار نتواند تا تاریخ مشخص شده مبلغ معینی را پرداخت نماید قرارداد به صورت یک طرفه از جانب به فروشنده فسخ خواهد شد ایا خریدار در قرارداد شرطی بر این عنوان می‌گذارد که اگر فروشنده تا زمان تعیین شده نتواند سند را برای انتقال در دفترخانه آماده کند حق فسخ یک طرفه از طرف خریدار وجود خواهد داشت.

خواندن
روش های تکراری مشاورین املاک - آموزش املاک

اقاله یعنی چه و در چه مواردی به کار برده می شود؟

اقاله یعنی توافق طرفین قرارداد مبنی بر بر هم زدن قرارداد فرض کنید یک ملکی اجاره رفته است و موجر و مستاجر پرد و توافق می نمایند که زودتر از تاریخ پایان قرارداد ملک تحویل موجر گردد و قرارداد باطل شود در این صورت عنوان فسخ استفاده نمی‌شود و از واژه اقاله استفاده می شود و زمانی که دفتر املاک در پشت قرارداد متن مربوط به اقاله را می نویسد باید خط من از واژه اقاله یعنی توافق طرفین برای باطل کردن قرارداد استفاده نماید.

تفاوت فسخ و اقاله چیست؟

فسق یعنی اراده یکی از طرفین برای باطل کردن و به هم زدن قرارداد و اقاله یعنی توافق هر دو طرف مبنی بر بر هم زدن و باطل کردن قرارداد.

منفسخ چیست و در کجا به کار میرود؟
گاهی در قراردادها هر یک از طرفین جدا از اینکه می توانند حق فسخ داشته باشند می توانند شرطی مبنی بر و منفسخ شدن قرارداد بگذارند بدین صورت که اگر تا تاریخ معین هر یک از طرفین نتوانند به تعهد مربوط به خود عمل نمایند قرارداد به صورت اتوماتیک و خارج از اراده طرفین به هم خورده و باطل میشود در این صورت در قرارداد از واژه منفسخ استفاده می شود. مثلاً اگر خریدار نتواند تا تاریخ معین شده مبلغ را به حساب فروشنده واریز نماید قرارداد منفسخ خواهد شد یعنی به صورت اتوماتیک باطل میشود و خارج از اراده طرفین است.

 

کلمه فسخ و اقاله کلماتی هستند که در قراردادهای مشاورین املاک بسیار پر مصرف هستند ولی متاسفانه در باور و فرهنگ عمومی نادرست استفاده می شود اقاله در حقوق به معنی این می باشد که طرفین با رضایت و تصمیم خود قرارداد را فسخ نمودند و قرارداد را باطل کرده اند ولیکن فسخ مشروط به ایجاد شرطی از طرف خریدار یا فروشنده می باشد فرض کنید فروشنده چنین شرطی را در قرارداد قید می‌کند چنانچه هر یک از چک های خریدار پاس نشود قرارداد به صورت یک طرفه بدون هیچگونه اعتراضی قابل فسخ می باشد

خواندن
اتفاقات بد گذشته - آموزش املاک

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *