در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

کلمه مهم در قرارداد مشارکت در ساخت

کلمه مهم در قرارداد مشارکت در ساخت

 

کلمه بسیار مهم در قرارداد مشارکت در ساخت قرارداد مشارکت در ساخت یعنی چه؟

یکی از انواع قراردادهای ملکی قرارداد مشارکت در ساخت است این بدان معنی است که یعنی من صاحب یک قطعه زمین یا یک ملک کلنگی قدیمی ساز هستم و بسط تخریب و نوسازی آن را دارم ولی چون بودجه ای برای ساخت آن ساختمان جدید ندارم ناچار هستم که با شخص دیگری که سازنده است و بودجه لازم برای تخریب و نوسازی ساختمان را دارد به صورت شراکتی ملک را تخریب و نوسازی نماییم.
در قراردادهای مشارکت در ساخت میزان شراکت و سهم طرفین متفاوت است و بستگی به شهر منطقه و موقعیت ملک دارد به طور مثال در تهران اغلب مشارکت در ساخت ها به صورت ۶۰ درصد سهم مالکین و ۴۰ درصد سهم سازنده از ساختمان ساخته شده میباشد ایا در مناطق جنوبی تهران که شامل بافت فرسوده میباشد به صورت ۵۰ درصد سهم مالکین و ۵۰ درصد سهم سازنده تقسیم می شود ایا در بعضی از شهرها و بعضی از مناطق این میزان شراکت معکوس میشود و سازنده سهم بیشتری را نسبت به مالک خواهد برد.

خواندن
چطور به خواسته هایم برسم؟

میزان شراکت در قرارداد مشارکت در ساخت چگونه است؟

اساس این نوع شراکت و تعیین درصد بر مبنای آورده هر یک از طرفین در این قرارداد می باشد گاهی ممکن است قیمت زمین یا ملک کلنگی خیلی بیشتر از هزینه ساخت شود که سازنده در آن انجام می دهد و در این مواقع برای اینکه این دو کفه ترازو باهم بالانس شوند باید سازنده مبلغی را به عنوان بلاعوض یا حتی قرض الحسنه پرداخت نماید.

بلاعوض در قرارداد مشارکت در ساخت یعنی چه؟

یعنی مبلغی که سازنده به مالک پرداخت میکند و به صورت بلاعوض است و مالک تعهدی در مورد عودت دادن و یا پس دادن آن ندارد

قرض الحسنه یا اسکان در قرارداد مشارکت در ساخت یعنی چه؟

گاهی در قراردادهای مشارکت در ساخت پیش می آید که سازنده مبلغی را به عنوان قرض الحسنه یا حتی واحدی را جهت اسکان به مالک می دهد که بعد از اتمام ساختمان جدید و برگشتن مالک به ملک خود آن مبلغ به سازنده عودت می شود.

کلمه بسیار مهم در قرارداد مشارکت در ساخت؟

متاسفانه خیلی از افرادی که قراردادهای ملکی را تنظیم می کند از بار حقوقی واژه ها اطلاع کاملی ندارند.
یکی از واژه های بسیار مهم که در قراردادهای مشارکت در ساخت استفاده میشود عنوان داور است، داوری یعنی شخصی که از جانب طرفین مشخص می شود تا در زمان بروز اختلاف در قرارداد به عنوان صاحب نظر و میانجیگر وارد میشود

تعداد داوران باید چند نفر باشد؟

معمولاً در قراردادهای ملکی یک نفر داور از طرف مالک و یک نفر داور از طرف سازنده و همچنین مدیر دفتر املاک به عنوان داور مرضی و طرفین تعیین می شود ولی گاهی ممکن است تعداد بیشتری داور یا میانجی گر در این قرارداد معرفی می شوند.
دقت نمایید که تعداد داور ها حتماً باید عدد فرد باشد

خواندن
تسلیت به ایران

در قرارداد داور بنویسیم یا نماینده؟

داوری در قراردادهای املاک شامل یک فرد حقوقدان متخصص می‌شود که موارد داوری را آگاهی داشته باشد و طبق نظری که می دهد دادگاه و قاضی آن نظر را حاکم می داند، بهتر است مدیران دفاتر املاک به جای واژه داور در قراردادها نماینده برای طرفین مشخص کنند و حتما این جمله نوشته شود که چنانچه نمایندگان تعیین شده از جانب هر یک از طرفین نتوانستند به نتیجه خاصی برسند موضوع در مراجع قضایی مطرح و رسیدگی می شود.
سمینار مشارکت در ساخت و کلنگی

در سمینار مشارکت در ساخت و کلنگی که تقریباً ۷ ساعت می باشد موضوعات و موارد بسیار کاربردی در مورد اینکه چطور ملک کلنگی و مشارکت کننده را پیدا کنیم چطور را متقاعد کنیم و در نهایت چطور بتوانیم یک قرارداد حقوقی بی نقص برای طرفین تنظیم نمایید

 

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *