در مشاور شو ما مشاوران جویای کار را معرفی میکنیم
0

اصلاً بنچاق به چه دردی میخوره؟ – آموزش املاک

اصلاً بنچاق به چه دردی میخوره؟

سند منگوله دار یا سند تک برگ؟

در گذشته اسناد املاک به صورت حالا که سند تک برگ است وجود نداشت. سند های شخصی به صورت دفترچه ای مانند بود که یک قطعه سرب توسط نخ به آن آویزان شده بود که اصطلاحاً آنرا سند های منگوله دار یا سند دفترچه ای می نامند.
اشکالی که در سندهای دفترچه وجود داشت این بود که فقط اطلاعاتی در مورد پلاک ثبتی ملک و متراژ واحد و شماره ثبتی پارکینگ و انباری مشخص شده بود.

مشکل سند های منگوله دار؟

به طور مثال اگر شما به عنوان یک مدیر املاک که مسئولیت قراردادنویسی را به عهده دارید یک سند منگوله دار به دست شما میدادن قابلیت تشخیص اینکه این سند مربوط به کدام ملک در کدام آدرس و کدام طبقه است را نداشتید!
به طور واضح تر اگر امشب در دفتر املاک شما قرار است یک واحد آپارتمان ۱۰۰ متری فروش رود و فروشنده یک جلد را به پای میز مذاکره می آورد که داخل آن راجع به یک پلاک ثبتی که ۱۰۰ متر بود توضیح داده بود شما قابلیت تشخیص اینکه این سند مربوط به کدام ملک است را نداشتید، مگر اینکه فروشنده همراه خود بنچاق ملک را داشته باشد.

بنچاق چیست؟

بنچاق سند یا شناسنامه ملک است که اطلاعات کافی و جامعی در مورد سند مادر به شما خواهد داد.
به طور مثال شما در بنچاق متوجه خواهید شد که مالک قبلی این سند چه کسی بوده است و آیا مالک فعلی صحت کامل دارد یا خیر، در بنچاق اطلاعات کامل ملک از جمله آدرس طبقه و واحد و همچنین شماره کنتور های مربوط به ملک را نوشته می‌شد.
به یاد داشته باشید حتماً در قراردادهای املاک که فروشنده دارای سند دفترچه ای بود از او درخواست بنچاق را به نمایید و اگر فروشنده بنچاق ملک را نداشت می توانید آن را از آخرین دفترخانه ای که معامله این سند را انجام داده است دریافت کنیم، که شماره ثبت دفتر خانه در آخرین صفحه سند قسمت نقل و انتقالات مهر شده است.

خواندن
وب سایت استخدام مشاور - آموزش املاک

 

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
یک نکته مهم و کلیدی در قراردادهای فروش املاک :
در گذشته که سند های تک برگ از طرف اداره ثبت چاپ نشده بود تمام سند های ملکی به صورت دفترچه ای یا اصطلاحا منگوله دار بود . و در این سند های راجع به آدرس، طبقه و سایر مشخصات ملک چیزی نوشته نمی شد . و فقط در مورد متراژ ، پلاک ثبتی فرعی و اصلی بالکن ، انباری و پارکینگ اطلاعات ثبت می شد و واقعا هیچ سندی منوط بر اینکه واحد متعلق به این سند است وجود نداشت ، در کنار آن همزمان با ایجاد سند یا انتقال توسط دفتر خانه یک برگه بزرگ صادر می شد تحت عنوان بنچاق که اصطلاحا شناسنامه ملک هم گفته می شود ، که تمام اطلاعات ملک داخل آن نوشته می شود از جمله شماره کنتور برق و گاز و آب .
حتما در زمانی که می خواهید با سند منگوله دار معامله کنید از فروشنده اصل بنچاق را دریافت و با اطلاعات سند تطبیق دهید

محمود رضا غفرانی هستم مدرس و مشاور راهبردی املاک و مستغلات و مدیریت کنترل ذهن در کسب و کار ,
مشاور در زمینه راه اندازی دفاتر املاک
www.mrghofrani.com
www.instagram.com/ghofrani.mr
t.me/ghofranimr

 

اولین مرجع استخدام مشاورین املاک کشور 

https://moshavershoo.ir/
همچنین جهت مشاوره رایگان میتوانید همه روزه از ساعت ۱۲ الی ۱۳ با شماره ۰۹۳۵۲۲۳۴۵۶۷ تماس حاصل فرمائید

‫0/5 (0 امتیاز )
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *